17 joulukuuta 2014

Viskin hintojen nousulle ei näy helpotusta – Suntory nostaa hintojansa ja NAS-viskit jyrää

Kirjoitan vaihtelun vuoksi hieman "viskipolitiikasta", tai lähinnä hinnoittelusta. Viime vuosien hintojen nousulle ei näytä näkyvän helpotusta, vaikka moni odottaakin jo kuplan puhkeamista. Ilmiöhän ei sinänsä ole uusi, mutta viime aikojen rajut korotukset ovat monilla ylittäneet jo kipukynnyksen. Vaikka viskin hamstraus on hieman vähentynyt osassa maailmaa, niin toisessa osassa se kasvaa. Suurta muutosta ei siis toistaiseksi ole tapahtunut ja vaikka Suomessakin buumi on ollut korkealla, niin eräänlaista taantumaakin on huomattavissa – hinnat jarruttaa esim. harrastajia.

Stefan Van Eycken kirjoitti juuri Nonjatta-viskiblogissa Suntoryn nostavan isosti hintojaan ensi vuoden huhtikuussa kotimarkkinoillaan. Korotuksia tulee etenkin Suntoryn kuuteen suurimpaan brändiin (Hibiki, Yamazaki, Hakushu, Macallan, Balvenie and Laphroaig). Hinnat nousevat 17-25%, riippuen brändistä. Nousua perustellaan raaka-aineiden ja kysynnän kovalla kasvulla. Suntoryn mukaan viime korotuksista (2008) raaka-aineiden hinnat ovat nousseet jopa 60-70%. Alla olevasta kuvasta näkee suurimpien brändien pullotteiden hinnanousuja. Kuvan Nonjatta blogista.

Kuva: ©Nonjatta
Korotukset näkyvät varmasti myös muuallakin kuin Japanissa. Pelottavaa on itseasiassa se, että korotukset saattavat olla vieläkin suurempia esim. Iso-Britanniassa (jossa isoja viskikauppoja sijaitsee). Näyttää siltä, että osasta iäkkäimmistä "peruspullotteista" on tulossa ultra-premium-viskiä, jota harvemmin pääsee enää ostamaan kotikaappiinsa.

Esimerkiksi Macallanin 18yo sherry cask -pullotteen hinnannousu on ollut aika dramaattista. Pullosta joutuu maksamaan jo 200e luokkaa, vaikka muutama vuosi sitten pullo irtosi alle sadan euron. Juuri viime matkalla Ruotsin puolella näin pullon Systembolagetissa 140e hinnalla, joka vaikutti lähes halvalta mitä nyt viime aikoina on muualla tottunut näkemään. Vielä surullisempi tarina on Yamazakin 18yo, jota ruotsinlaivalta sai vielä 2013 alkuvuodesta puoli-ilmaiseen 69e:n hintaan, tämän päivän 115e:n hintaan verrattuna.

Kuten moni muu brändi, myös Suntory vastaa kovaan kysyntään ikämerkinnättömillä NAS-pullotteilla. Hakushun, Yamazakin ja viimeisimpänä Hibikin valikoimiin on lisätty halvemmat "jokamiehen" NAS-viskipullotteet. Eihän se ikä välttämättä kerro viskin laaduska koko totuutta, mutta valitettavan usein se antaa hyvin paljon enteitä pullon sisällöstä. Nämä viskit monesti sisältävät hyvin nuoriakin viskejä (liiankin nuoria) ja tynnyrivalinnassa on saatettu mennä sieltä missä aita on matalin.

Aikanaan ensimmäinen maailmanlaajuisesti saataville tullut single malt -viski, Glenfiddich, lanseerattiin ikämerkitsemättömänä, mutta ei se silloin aiheuttanut asiasta haloota, vaikka tuolloin monissa hyvissä blendeissä komeili ikämerkintä 12yo. Miksi nyt sitten tämä haloo? Ehkä on totuttu näkemään ikämerkintä single malteissa ja se on ollut yksi statussymboli ylipäänsä Single Malt -merkinnän kera – monihan ajattelee vieläkin, että pelkästään teksti "Single Malt" takaa monin verroin laadukkaamman viskin kuin mikään blended-viski. Näin ei kuitenkaan ole.

Tosiasia on kuitenkin se, että kysyntä on niin runsasta, että valmistajat on pakotettu käyttämään nuorempaa viskiä, koska vanhan viskin varannot ovat rajalliset. Valmistajat eivät kuitenkaan halua leimata viskiä 6yo-merkinnällä, koska ihmiset on tottuneet yhdistämään korkean iän suoraan laatuun (ja statukseen) ja "normilaatuviski" on aina ollut vähintään 10–12-vuotiasta. Vaikka osittain ikä enteileekin mahdollisesta laadusta, ei se suoraan tätä takaa. Hyvänä esimerkkinä voidaan ottaa vaikka yksi uusimmista Bowmoreista, White Sands -pullote. Ikämerkintä 17yo ei tässä mielestäni tunnu juuri missään ja saman tislaamon ikämerkinnältään seitsemän vuotta nuorempi Tempest (vaikka batch 4) tuntuu kypsemmältä.

Osa harrastajista on siirtynyt vähemmän muodikkaampien tislaamojen pariin ja osa jopa kokonaan muihin tisleisiin kuten rommiin. Tämä ei täysin kuitenkaan avaa paratiisin ovia, sillä myös nämä vähemmän muodikkaat/arvostetut tislaamot ovat nostaneet hintojansa nopealla tahdilla. Ennen ostit fancyn Macallanin 18-vuotiaan 90e:lla, tänä päivänä kyseisellä summalla saat Aberfeldy 18yo IB-pullotteen.

Jotkut valmistajat, jotka ovat enemmän tunnettuja blendiviskipuolella, tuovat markkinoille omat yksimaltaisensa ja hintalappuun lätkästään saman tien markkinahinta, joka huitelee lähes samalla tasolla kuin pitkään markkinoilla olleen ja tunnetun tislaamon single malt -viski. Hieno paketti, vielä hienompi tarina ja kasa markkinointia päälle – tuote on valmis.

Miten niin ulkonäöllä myydään?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti